Как да поддържаме менторството по време на социална изолация?
На 20 март 2020 г. се проведе онлайн уъркшоп за членовете на European Center fo Evidence-Based Mentoring. Той беше проведен неочаквано, заради внезапно променената ситуация. Главна тема на разговора беше: Как да поддържаме менторството по време на COVID-19 пандемията?
Уъркшопът привлече много внимание, участваха около 18 човека. След кратък обмен на информация за настоящото положение в различни страни от Европа, експерти в менторството споделиха техните предстоящи инициативи и идеи.
Основният фокус на разговора бе: какви възможностите и нужди виждаме, които могат да създадат поле за свързване на менторите с малките им приятели. Цялостното впечатление от уъркшопа е, че менторските програми са готови да се прехвърлят на онлайн активности и да предложат цялата си възможна подкрепа на менторския екип, за да поддържат менторството.
Уъркшопът донесе някои добри препоръки и идеи.
Съвети за менторите и малките им приятели:
- Говорете със семействата и с малките, за да разберете дали имат достъп до медията и до Интернет;
- Покажете проактивно отношение и задавайте въпроси;
- Свържете се с менторите си и уточнете дали те имат време да продължат отношенията си ж двойката (специални работни условия и т.н.);
- Направете проучване и план на положението на малките. Това може да бъде направено чрез Facebook и други платформи. Опитайте се да направите план на предизвикателствата и въпросите им;
- Какво е менталното състояние на малките? Необходима ли е ментална подкрепа преди да започне менторството?;
- Възможности: някои ментори имат дори повече време от преди, затова могат да прекарват повече време с малките.
Как като организация да подкрепяме менторите?
- Окажете подкрепа на менторите в осъществяването на контакти (Whatsapp, Zoom и т.н.);
- Наблегнете на значимостта на свързването;
- Създайте Google Drive платформа за инструменти и група в WhatsАpp за обмен на информация;
- Организирайте онлайн срещи, за да дискутирате теми.
Как да продължим менторството?
- Препоръчайте онлайн игри като активност между ментора и малкия;
- Създайте онлайн кутия с инструменти. Например: списък с въпроси, които могат да зададат на малките, за да могат провокират разговор за настоящата ситуация. Дори ако въпросите изглеждат обикновени, те помагат да се разбере как малките се справят с изолацията;
- Онлайн курс за менторите;
- Насърчавайте менторите да са активни към малките си приятели;
- Онлайн супервизия върху ментори;
- Помолете менторите да подготвят видео за себе си и това, което правят (така се създажам теми за разговор с техните малки приятели);
- Изпробвайте онлайн напасване. Работи! Уверете се, че ще подготвите добре участниците за този начин на контакт. Наблюдавайте: хората са склонни да слушат по-внимателно при онлайн контакт;
- Препоръчайте вдъхновяващи сесии, от менторите, за групи от ученици или малки приятели;
- В случай че малките нямат достъп до Интернет и устройства, опитайте да се свържете със социален работник, ако е възможно.
Статията е заимствана от European Center for Evidence-Based Mentoring, оригиналният текст можете да намерите тук.
Преводът от английски език е на Владислав Велчев – доброволец.