Автор: Галена Колаксъзова

Галена е на 17 години и е един от най-активните доброволци в Асоциацията. Ученичка в ЕГ “Пловдив” с изявен интерес към журналистика и литература.

Повече от половината от съвременните деца ползват дигитални технологии и са потребители на медийно съдържание още от предучилищна възраст, а преди да навършат едва 12 години – 73% от тях използват активно и социалните мрежи. За да могат децата да се възползват от възможностите им по безопасен и полезен начин, те имат нужда от развиване на умения като критическо мислене, търсене, оценка и създаване на съдържание и умения за работа в екип. Всички тези умения са част от едно цяло – медийната грамотност.

Преди няколко месеца имах възможността да стана един от финалистите в конкурса на УНИЦЕФ и АЕЖ: “Дигитални решения за медийна грамотност: Правото ми на мнение”*. Всеки един от нас трябваше да представи своите хобита и интереси с различни медийни средства:  истории със снимки, подкаст, видео и статия,  а всички финалисти получихме правото на участие в младежки хакатон със същото наименование. За тези от вас, които не са запознати, по дефиниция хакатонът  е технологично събитие  със  състезателен и колоборативен характер за разработване на софтуерни проекти.  Първоначално събитието щеше да се проведе в София, но заради неочакваните промени по време на пандемията, той беше изцяло онлайн.

В началото бях леко скептично настроена, защото това беше нещо ново за мен, но благодарение на страхотните ментори, добре структурираната програма и останалите младежи, преживяването беше много зареждащо. Преди провеждането на същинския хакатон, преминахме през двудневно обучение. Първият ден беше предназначен за запознаване с другите участници и разпределяне по отбори. Под формата на различни игри и задачи работата в екип, макар и онлайн, беше много полезна и приятна. Вторият ден имахме възможността да видим нашите ментори, да се представим един на друг, да поговорим и да научим повече за тях чрез различни лекции. Още в началото те ни дадоха силен тласък и много идеи.

След края на обучението дойде ред ние да действаме. Всеки отбор имаше не леката задача в рамките на две седмици да измисли идеен проект, който след това да бъде представен пред жури от различни компании и осъществен с тяхна помощ. Така, ние трябваше да измислим иновативен начин, по който да разпространим темата за медийна грамотност, за да може да стигне до младото поколение. През цялото време нашите ментори бяха постоянно на разположение и ни помагаха.

Денят на хакатона беше девети май. Тогава нашата задача беше да развием идеите си, спрямо поставените ни задания и да изготвим кратки и вдъхновяващи презентации по модела “rocket pitch“, който ни беше представен от един от менторите. Чрез този модел на презентиране се научихме как за кратко време да представяме идеите си максимално убедително. Официалното събитие и награждаване ще се състои съвсем скоро, когато ситуацията го позволи и ще имаме възможността да се срещнем с уникалните си ментори и всички готини участници.

*Конкурсът и хакатонът са част от проекта “Академия за тийнейджъри: Правото ми на мнение”, изпълняван от УНИЦЕФ и Асоциация на европейските журналисти-България в партньорство с Teen Station и Коалиция по медийна грамотност. Наградите за всички участници в хакатона са осигурени от VIVACOM, а партньор за провеждането му е Резонотар, хъб/център за споделени иновации.

Categories: Блог